دیجیتال مارکتینگ چیست؟

حضور در دنیای دیجیتال به انجام اقدامات آنلاین برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. هم اکنون بیش از نیمی از مردم جهان، یک کاربر آنلاین هستند و فعالیتهای خود را از طریق گوشیهای هوشمند یا لپتاپ انجام میدهند. بازاریاب دیجیتال یا دیجیتال مارکتر مسئول دستیابی به آگاهی از برند و ایجاد مشتری از طریق کلیه کانال های دیجیتالی رایگان و پرداختی در دسترس شرکت است. علاوه بر این، تعداد مختلفی راهنمای ارزشمند برای برنامهریزی و اجرای استراتژیهای سئو هم ارائه شده است. در مقابل، بازاریابی محتوا بر تکنیکها و شیوه های اجرای استراتژی محتوا تمرکز میکند.

به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ به استفاده مناسب از ابزارهای دیجیتالی جهت ایجاد معماری و ساختار حرفه ای در بستر اینترنت و گسترش آنها از طریق هدف گذاری و تعیین استراتژی مناسب در این زمینه اطلاق می شود. ارتباط خبرنگاران از طریق شبکههای اجتماعی: به عنوان مثال گفتگو با خبرنگاران در توییتر یک روش عالی برای ایجاد ارتباط با مطبوعات است که این فرصت را برای شما فراهم میکند که ارتباط شرکت خود با رسانهها را حفظ کنید. شما به هیچ عنوان نمیتوانید عملکرد کمپین بیلبوردی خود را بررسی کنید و میزان بازگشت سرمایه از آن را اندازه گیری کنید.

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای کاربران اینترنتی را به مشتریان وفادار شما تبدیل میکند، بنابراین ارزش دارد بر روی آن سرمایه گذاری کنید. تحلیل داده و دیتاهای وبسایت شما یکی از مهمترین فرایندهایی است که شما به عنوان یک وبمستر باید به آن دقت کنید مثلا ممکن است بخواهید بدانید کدام صفحه از وبسایت شما چشم نوازتر است، یا کدام صفحه سرعت لود بیشتری دارد؟ در این بخش مخاطب شما را دیده است و جذب شده، حالا باید شما را با دیگران مقایسه کند و ببیند کدام یک بهتر است، اگر در این مسیر شما بتوانید مخاطب را سرگرم کنید یا یک ارزش زیاد برایش فراهم کنید، او به شما علاقهمند میشود و باید برویم به مرحله بعد، مرحله بعد در چهارچوب دیجیتال مارکتینگ ترغیب مشتری به خرید است.

بازاریابی دیجیتال امروزه بسیار گسترده انجام میشود. از آنجایی که بسیاری از فعالیتهای بازاریابی توضیح داده شده در بالا ممکن است جدا از یکدیگر انجام شوند، به همین دلیل بسیار مهم است که فردی تمام فعالیتهای بازاریابی را دریابی کند. این ابزار دیجیتال مارکتینگ به اصلاح کدها و ساختار سایت میپردازد و چگالی کلمات، نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر و رعایت استاندارد های کد نویسی و طراحی سایت را مورد بررسی و سنجش قرار میدهد. بازاریابی توسط موتورهای جستجو یا SEM مخفف شده عبارت انگلیسی Search Engine Marketing است و به بازاریابی کسب و کار شما در موتورهای جستجویی مثل گوگل میپردازد و به افزایش فروش کمک میکند.

به عنوان مثال شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یک بازاریاب دیجیتال که مسئول سئو است، “ترافیک ارگانیک” وبسایت است – که این میزان با توجه به میزان بازدیدکنندگان وبسایت که از طریق نتایج جستجوی گوگل به وبسایت هدایت میشود، محاسبه میشود. برای مثال یک بازاریاب دیجیتال که مسئول سئو است میزان ترافیک ارگانیکی که بر روی وب سایت خود دارند را ارزیابی می کند؛ که ترافیکی است که به وسیله تعداد افرادی که وب سایت شما را از طریق جست و جو در گوگل پیدا کرده اند به وجود می آید. نه تنها می توانید اندازه گیری کنید که چه تعداد افراد با محتوای شما در تماس هستند، بلکه شما نیز می توانید مشتریان بالقوه خود را از طریق این اطلاعات شناسایی کنید.

به عنوان مثال، اگر یک کسب ­و ­کار کوچک با بودجه محدود دارید، برایتان بهتر است که سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی، وبلاگ نویسی یا سئو را امتحان کنید. این دوره یک شروع است. شاید این کار بهصرفهترین روش برای داشتن یک دیجیتال مارکتر حرفهای باشد! چه کسی دیجیتال مارکتر است؟ توصیه نامه یا Testimonials: اگر مورد پژوهی برای کسب و کار شما مناسب نباشد، توصیفات کوتاه در اطراف وب سایت شما یک جایگزین خوب است.

بیایید به چهار مورد آن بپردازیم. بسیاری کسب و کار ها با تولید محتوای ارزشمند و انتشار مناسب آن در فضای دیجیتال به موفقیت های زیادی دست یافته اند. مدیران بسیاری درگیر جزئیات انتقال بودجهی بازاریابی خود از فضای آفلاین به فضای آنلاین هستند. از طرف دیگر، بازاریابهایی که از تاکتیکهای درونگرا دیجیتال استفاده میکنند، از محتوای آنلاین برای جذب مشتریان هدف خود به وبسایتهای خود استفاده میکنند. نرخ تبدیل به درصدی از مشتریان گفته می شود که یک اقدام خاص را انجام می دهند که این اقدام می تواند ثبت نام، بررسی ایمیل یا خرید باشد. کسب و کارها از کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده میکنند.

تنوع ابزارها و روشهای مختلف در بازاریابی دیجیتال و کانالهای متنوع توزیع محتوا به شما کمک میکند تا تبلیغات و فرایندهای بازاریابی شما کاملا سفارشیسازی شده باشد. با این حال، اگر تبلیغات پولی بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد، نتایج ممکن است حتی سریعتر خود را نشان دهند. تولید محتوا به مفهوم ایجاد محتوای متنی، صوتی و تصویری و انتشار آن در کانال های مختلف ارتباطی به منظور برقراری ارتباط با مشتری و با هدف آگاه سازی از برند و فروش است. با تولید محتوای هدفمند میتوان به اهداف کلان بازاریابی یک کسب و کار دست یافت. از آنجا که استقبال عمومی به تولید محتوا زیاد شده و رقابت در این حوزه زیاد است نیاز به عملکرد هدفمند و برنامه ریزی صحیح برای تولید محتوای ارزشمند افزایش یافته است.

آیا آموزش دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کارها لازم است؟ مانند هر فعالیتی در کسب و کارها، باید برای دیجیتال مارکتینگ هم بودجه تعیین کنید و این بودجه به این بستگی دارد که از چه عناصری در بازاریابی دیجیتال خود استفاده میکنید. بسته به کلمه کلیدی، هزینه این تبلیغات میتواند مقرون به صرفه یا بسیار گران باشد، به همین دلیل بسیار خوب خواهد شد که از قبل هزینه و میزان بودجه خود را مشخص کنید. نهتنها در دیجیتال مارکتینگ که ترجیحا در تمامی اقدامات و برنامههای خود بهویژه فرایندهای بازاریابی و تبلیغات به استراتژی نیاز داریم تا موفق شویم.

تعیین معیارهای موفقیت بازاریابی محتوا از دیگر عوامل تاثیرگذار در استراتژی محتوا است. بازاریابی دیجیتال از سوی دیگر بطور ساده مانند چتری است که تمام تکنیک های بازاریابی صرف نظر از Inbound یا Outbound در زیر آن قرار می گیرند. در کل می توان گفت دیجیتال مارکتینگ شامل تمام رسانه های دیجیتال می شود اما بازاریابی اینترنتی بر روی بازاریابی در بستر اینترنت فعالیت دارد. همکاری در فروش یک سیستم کسب درآمد و از فعالیت های بازاریابی وابسته است. بسیاری از شرکت ها به جای اینکه بودجه تبلیغاتی خود را در جاهایی صرف کنند که ممکن است مخاطب اصلی آن را نبیند، ترجیح می دهند که از اینفلوئنسرهای صنعت خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید